Wij beleggen in aandelen van bedrijven en zijn daardoor aandeelhouder. Als aandeelhouder hebben wij invloed door in gesprek te gaan met bedrijven. Wij gaan in gesprek via een bedrijf dat hierin gespecialiseerd is en dit voor veel pensioenfondsen tegelijk doet. Het is voor ons van groot belang dat de bedrijven waarin we investeren zich houden aan specifieke normen. Wanneer bedrijven bepaalde normen overtreden gaan we het gesprek aan. Zo motiveren wij bedrijven om duurzamer te worden, ook bedrijven die nog veel stappen moeten zetten.
We voeren ook gesprekken over verschillende duurzaamheidsthema's, waarbij we extra nadruk leggen op onze eigen duurzaamheidsthema's. Elk kwartaal rapporteren wij de resultaten van de gesprekken in een engagementrapportage. Dit kwartaal leest u over bedrijven zoals Ahold Delhaize en Walt Disney Company. Hieronder leest u meer over de resultaten bij Hyundai Motor.
Hyundai Motor
In 2017 zijn we voor de eerste keer in gesprek gegaan met Hyundai om het ontwerp, het gebruik van materialen en de verwijdering en sloop van voertuigen opnieuw te beoordelen op duurzaamheid. Het bedrijf gaf aan dat de bekende standaarden van de maatschappelijk verantwoorde economie al werden toegepast binnen het bedrijf en tijdens de ontwikkeling van duurzame voertuigen. Sindsdien hebben we Hyundai aanbevolen om na te blijven denken over aanvullende opties.
Welke resultaten zien wij sinds onze betrokkenheid terug bij Hyundai?
Sinds het begin van onze betrokkenheid heeft Hyundai zijn ontwerp- en fabricageproces zo ontwikkeld dat er minder hulpbronnen nodig zijn om zijn voertuigen te maken. In 2018 verwelkomden we het nieuws dat Hyundai een samenwerking was aangegaan met een in Finland gevestigd bedrijf voor het recyclen van batterijen. Wel moedigen we het aan dit duidelijker te communiceren. Daarnaast heeft het zijn methoden voor recycling, hergebruik en verwijdering van autowrakken ontwikkeld en verbeterd.
Tot nu toe heeft dit tot aan midden 2024 voor een algehele vermindering van de hulpbronnen gezorgd die per voertuig worden gebruikt voor de productie. Momenteel zijn de voertuigen die Hyundai produceert voor 85% recyclebaar en dit percentage stijgt tot 95% als de terugwinning van thermische energie uit afvalverwerking wordt meegerekend. Voor alle autowrakken heeft Hyundai een recyclingpercentage van 92%.
Wat houdt de duurzaamheid van Hyundai zijn recyclebare voertuigen in?
Hyundai streeft er elk jaar naar om het gebruik van gerecyclede en hernieuwbare materialen in zijn nieuwe elektrische voertuigen verder te verbeteren. In de IONIQ 5, een volledig elektrische auto van Hyundai, wordt bijvoorbeeld in de armleuningen en stoelbekleding gerecycled PET-garen gebruikt, wat overeenkomt met de recycling van 32 PET-flessen per voertuig. De stoffen die worden gebruikt voor de stoelen, hemelbekleding en vloerbedekking bevatten onderdelen van suikerriet en maïs. Het leer in het interieur is geverfd met lijnzaadolie in plaats van dierlijke olie. De deuren zijn ook gemaakt van 100% hernieuwbaar papier. De verf die op de deuren en op het beschermende deel van het dashboard is aangebracht, is biolak afkomstig van planten zoals koolzaad en maïs.
Hoe bepalen wij in welke bedrijven wij investeren?
Wij kiezen voor bedrijven die meer verantwoord ondernemen. Bij onze beleggingen letten we op mens, milieu, sociale verhoudingen en goed bestuur. Wij houden extra rekening met onze duurzaamheidsthema's. De ontwikkelingen binnen Hyundai Motor passen bij twee van onze duurzaamheidsthema’s: verantwoorde consumptie en productie, en waardig werk en economische groei. Daarnaast houden wij ook rekening met de duurzaamheidsthema’s: klimaat en schone energie, en industrialisatie, innovatie en infrastructuur. Bekijk in onze investeringslijst in welke bedrijven en landen wij investeren.
Wat is het effect van in gesprek gaan met bedrijven?
Tijdens deze gesprekken bespreken we hoe bedrijven hun activiteiten duurzamer kunnen maken en bijdragen aan een verantwoorde toekomst. Het is een proces dat tijd kost. Ook zijn hier meerdere aandeelhouders bij betrokken. Echte verandering vindt namelijk vaak niet van de ene op de andere dag plaats. We volgen de voortgang van deze gesprekken nauwlettend en rapporteren elk kwartaal de resultaten in de engagementrapportage.