Elke dag komen we een stapje dichter bij de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel, met als doel op 1 januari 2026 over te stappen naar een nieuwe regeling. Dat lijkt ver weg, maar er is nog veel te doen. Een belangrijke mijlpaal is de besluitvorming door het bestuur van het pensioen-fonds. We hebben zorgvuldig gekeken naar de afspraken tussen KLM en de vakbonden over de nieuwe regeling, zodat ze in lijn zijn met onze missie. .
Evenwichtige verdeling van het pensioenvermogen
We letten er vooral op of de afspraken voldoen aan de wetten en regels, uitvoerbaar zijn, evenwichtig zijn en goed uit te leggen zijn. Pas als overal vinkjes bij staan, gaan we de nieuwe regeling uitvoeren. We beseffen als bestuur dat we een grote verantwoordelijkheid hebben.
Evenwichtigheid
Ons vermogen van ruim tien miljard euro willen we in de nieuwe regeling evenwichtig verdelen over de individuele pensioenvermogens (de pensioenpotjes) van onze ongeveer 34.000 deelnemers. Dat zijn de mensen die momenteel pensioen opbouwen, gepensioneerden en oud-collega’s die later (een deel van) hun pensioen via ons ontvangen. We hebben honderden vragen gesteld over hoe we dat gaan doen. Er zijn veel rekensommen en scenario’s gemaakt om ervoor te zorgen dat de verdeling evenwichtig is, voor iedereen, inclusief verschillende leeftijden.

Uitlegbaarheid is essentieel
We kunnen natuurlijk wel zéggen dat we een evenwichtige nieuwe regeling gaan uitvoeren, maar u hoeft ons niet zomaar te geloven. We moeten het ook goed en begrijpelijk kunnen uitleggen. We willen elke stap naar de nieuwe regeling duidelijk uitleggen, inclusief waarom, hoe en wat het resultaat is. Daarom is communicatie gedurende de transitie zo belangrijk.
Samenwerking met het Verantwoordingsorgaan en toezichthouders
Gelukkig doen we het niet alleen. Het Verantwoordingsorgaan (het VO), dat bestaat uit werknemers en gepensioneerde deelnemers, heeft heel kritisch gekeken naar de keuzes bij de overgang naar de nieuwe pensioenwet. Daarbij gaat het, onder andere, over datzelfde evenwicht en diezelfde uitlegbaarheid. De Raad van Toezicht (RvT) beoordeelt bijvoorbeeld of het proces goed is georganiseerd en of de juiste mensen erbij betrokken zijn geweest. De adviezen van het VO en de RvT wegen zwaar voor ons.
Ook De Nederlandsche Bank (DNB) stelt strenge eisen en kijkt voortdurend over onze schouders mee. Ze willen het naadje van de kous weten over onze regeling, hoe we die gaan uitvoeren, en de wijze waarop de transitie naar het nieuwe pensioenstelsel plaatsvindt. Onze andere toezichthouder, de Autoriteit Financiële Markten (AFM), controleert of onze communicatie voldoet aan de wettelijke eisen. Dit meerjarig transitietraject is enorm complex, maar we doen dit met uiterste zorgvuldigheid. Het gaat tenslotte om uw pensioen, nu en in de toekomst. Daarom nemen we u stap voor stap mee naar de nieuwe regeling.
Henk Bosscher
Werknemerslid bestuur Algemeen Pensioenfonds KLM

Nieuwe pensioenregeling in het kort
Op 1 januari 2026 krijgt u een nieuwe pensioenregeling. Hoe gaat uw pensioen er dan uitzien? Wat is er voor u en uw partner geregeld, hoe werkt het ‘meebewegen’ van de pensioenuitkeringen en wat gebeurt er met het vermogen? Hier leest u op deze en nog veel meer vragen een antwoord.

Mijlpalen op weg naar een nieuwe pensioenregeling
Wat gebeurt er de komende tijd op weg naar de nieuwe pensioenregeling? Hier leest u de belangrijkste mijlpalen op een rij. De rode draad is dat het pensioenfonds elke stap met de grootste zorgvuldigheid zet en u stap voor stap meer duidelijkheid krijgt over uw eigen pensioen in de nieuwe regeling.