Interview

Jouw baan, mijn baan: ‘Ik ben de nieuwe Pierre’

30 maart 2022

Pierre Stumpf (65) nam op 30 november 2020 na 43 jaar KLM afscheid als Facility Account Manager Schiphol binnen Inflight Services. Zijn opvolging liet op zich wachten vanwege een herstructurering en voorzichtigheid rond het vervullen van vacatures. Vandaar dat hij Lisa Oosterwijk (29) nooit heeft gezien of gesproken. Zij begon in maart van dit jaar als Manager Operations Engineering.

Pierre: ‘Ik heb met veel verschillende functiebenamingen heel lang allerlei operationele processen voor de crew in het bemanningencentrum gerund en gemoderniseerd, veelal samen met Luchthaven Schiphol. Een mooi voorbeeld was de complete aanpassing van het securitybeleid, met allerlei hordes die we moesten wegnemen om het zo makkelijk en efficiënt mogelijk te maken. Ook boeiend was de automatisering en het anders inrichten van het bagageproces voor crew. 

Breed en complex
Lisa: ‘Ik begon 2,5 jaar geleden bij KLM als Corporate Management Trainee, nadat ik in Delft Architectuur had gestudeerd. Mijn master ging over projectmanagement en vastgoed, maar dat bleek niet helemaal wat ik zocht. Tussendoor had ik ontdekt dat ik de combinatie van logistiek en mensenstromen echt fantastisch vind. Dus deze functie past precies. Het is behoorlijk breed en complex: de ene keer moet je je verdiepen in bagagestromen, dan weer in het gebouw zelf, en vervolgens in het organiseren van de covid-19 tests voor crew. Pierre deed het allemaal alleen, maar het takenpakket is uitgebreid en daarom heb ik een team met drie operations engineers.’

750 e-mailadressen
Pierre: ‘Het draaide in mijn werk om mensen en om relaties. Daar heb ik altijd veel tijd in gestoken, binnen en buiten KLM. Als ik belde hoefde ik me nooit eerst voor te stellen. Er ging ook iets mis toen ik de collega’s binnen KLM per mail wilde informeren dat ik vertrok, en ze wilde bedanken voor de samenwerking. Dat lukte eerst niet, het mailsysteem kon een verzendlijst met 750 adressen niet aan.’ Lisa: ‘Zo ver ben ik nog lang niet, maar van die bekendheid maak ik dankbaar gebruik. Ik stel me heel vaak voor als de nieuwe Pierre. Dat zegt mensen meer dan mijn functie. Het nieuwe bemanningencentrum is net geopend, maar we gaan de eerste verdieping nog aanpakken. Dan komt mijn studie toch nog van pas. Daarnaast kunnen de crewprocessen nog wel een innovatieslag gebruiken: sommige papieren processen kunnen gedigitaliseerd worden en we kunnen meer doen met bijvoorbeeld biometrie. Het bemanningencentrum moet vooral echt een clubhuis zijn, een warme omgeving waar crewleden zich thuis voelen en waar alles goed geregeld is. Precies wat Pierre ook steeds voor ogen had.’

Ander leven begonnen
Pierre: ‘Ik heb meteen gebruik gemaakt van de eerste vertrekregeling, dat was voor mij een no-brainer. En heel eerlijk: er hangt de oud-collega’s nog veel boven het hoofd als het gaat om de onzekerheid van hun baan, dat gaat mij niet meer raken. Ik ben trots op wat ik heb gedaan, maar toen ik de deur voor het laatst achter me dichttrok begon er een ander leven. Mijn partner werkt fulltime en ik doe nu meer in het huishouden. Daarnaast ben ik een verwoed fotograaf en nog meer een verwoed golfer. Ik ben lid van de KLM Golfvereniging en speel vaak met vrienden, oud-collega’s en oud-relaties. En laatst, toen de 747-400 net als ik met vervroegd pensioen ging, ben ik een middagje naar Schiphol gegaan om alles te fotograferen. Wat wel een vreemd idee was: 30 november 2020 was mijn laatste werkdag. Normaal, als je met pensioen gaat, dan ben je op die dag de enige, of een van de weinigen. Maar nu gingen er op één dag 2500 mensen uit. En ik vond het wel jammer dat ik na 43 jaar KLM niets kon overdragen.’

Elke maand geld opzij
Lisa: ‘Ik denk nog niet heel veel na over mijn pensioen. Toen ik begon bij KLM heb ik er natuurlijk naar gekeken en ik heb gezien dat het best goed zit, in elk geval beter dan bij sommige vriendinnen van me die veel meer zelf moeten regelen. Tegelijkertijd denk ik wel na over hoe ik beter met mijn spaargeld kan omgaan. Ik hield tijdens de coronacrisis meer geld over, de horeca was dicht en reizen zat er niet in, en bij de bank krijg je nul procent rente. Dus ben ik gaan lezen over slim sparen en heb ook podcasts beluisterd. Het resultaat is dat ik nu op bescheiden schaal beleg. Ik zet elke maand geld opzij en daar mag ik van mezelf de komende dertig jaar niet aanzitten.'