Jaarverslag 2015 gepubliceerd

28 juli 2016

Het jaarverslag over 2015 van Stichting Algemeen Pensioenfonds KLM is gepubliceerd. Al met al was het een uitdagend jaar voor het pensioenfonds. Sinds 2015 is een nieuw wettelijk Financieel Toetsingskader van toepassing op alle pensioenfondsen. Dit betekent onder meer verhoogde buffervereisten. Er mag pas (gedeeltelijk) geïndexeerd worden bij een dekkingsgraad hoger dan 110%. Aan het eind van 2015 was er niet voldoende dekkingsgraad om te indexeren.

In 2015 stond pensioen onverminderd in de belangstelling van media en politiek. Er zijn grote zorgen over de lage rente, de lage dekkingsgraden en het afnemend indexatieperspectief. Andere pensioenfondsen hebben hier ook mee te maken. In toenemende mate wordt in het publieke debat gesproken over een nieuw pensioenstelsel.

Een andere tendens in de pensioensector is de verdergaande professionalisering. Bestuursleden zien hun agenda’s overlopen, de bestuurslast neemt toe. Binnenkort ontvangt u pensioenblad Focus. Bestuursleden Hans de Roos en Rob Kies blikken hierin terug op 2015 en bespreken een aantal belangrijke onderwerpen uit het jaarverslag.

Lees hier het jaarverslag 2015